home

En annerledes Leonard Cohen

Oslo Nye Teater: Teaterkonsert med sanger av Leonard Cohen

Oversettelse sangtekster: Håvard Rem
Regi og konsept: Rolf Heim
Musikalsk ledelse og arrangementer: Niels Søren Hansen
Scenografi og kostymedesign: Sisse Gerd Jørgensen
Med Marit Adeleide Andreassen, Espen Beranek Holm, Marian Aas-Hansen med flere

Ikke så lett å kjenne igjen Leonard Cohen når han er blitt teater

Oslo Nyes hovedsatsing i høst er en litt annerledes form for musikkteater: nemlig en teaterkonsert, ifølge programmet «en blanding av konsert og teater, hvor musikken i utgangspunktet ikke er tenkt for teater. (..) Sammen med og knyttet til hvert musikalsk nummer utspiller det seg en scene. Sammen eller enkeltvis utgjør disse scenene handlingen».
Teaterkonserten er visstnok godt etablert i Danmark, og regissør Rolf Heim og musikalsk ansvarlige Niels Søren Hansen hatt stor suksess med sin Cohen-oppsetning i Århus og i København.
«Leonard Cohen» er den første teaterkonserten her hjemme. Likevel kanskje en trygg satsing for Oslo Nye, all den tid Leonard Cohens sanger står i sentrum. En fest er rammen for oppsetningen. De seks viktigste gjestene, tre kvinner og tre menn, ser ut til å være på en kant allerede når de entrer scenen, og blir fort temmelig fulle. Mens en – eller to – av dem presist og med innlevelse framfører Cohens sanger, driver de andre med utagerende flørting og vel så utagerende krangling, løper frenetisk rundt på scenen, bærer bord inn og ut, og i flere scener spiller de seg selv med groteske dukker. Men alt bråket ender med fred og forsoning til tonene av «Take this waltz». 
Det er ikke helt lett å skjønne hvorfor Heim og Hansen har valgt å la konsertens teater-element bli så grovkornet og plumpt. Ett eksempel: Mens Henriette Faye-Schjøll og Mads Jørgensen med innlevelse synger «Dance me to the End of Love» («Dans meg gjennom kjærlighet og kropp», slik den heter i Håvard Rems utmerkete gjendiktning), framfører Marit Adeleide Andreassen og Espen Beranek Holm en slags komisk dans der kvinnen overtar mannens rolle – et nummer som står i grell motsetning til teksten. Cohen er kanskje den eneste moderne poeten som klarer å forene fysisk sex og ekte kjærlighet – dette aspektet forsvinner her.

En selvreflekterende ironi preger utvilsomt mange av tekstene til Cohen, men derfra er spranget langt til den vulgære komikken som Heim og Hansen ser ut til å ville bygge inn som undertekst til Cohens sanger. Den blir dessuten ganske slitsom i lengden.

Ensemblet ser ikke ut til å ha noen problemer med det stadige overspillet som de utfører med bravur. Men samtidig gjør de flere vakre og stemningsfulle Cohen-tolkninger, jeg har allerede nevnt «Dance me to the end of love», nevnes bør også Espen Beranek Holms «Famous blue raincoat», Mads H. Jørgensens «Paperthin Hotel», Mariann Aas-Hansens «Hallelujah» og Marit Adeleide Andreassens «Anthem». Som alltid imponerer Marit Adeleid Andreassen, bare litt synd at den voldsomme teatraliteten i hennes «So long, Marianne» – her «På gjensyn, lille venn» – fratar sangen dens musikalske sjarm.

Orkestret står for mange fine innslag, og der visene framføres såpass tydelig at teksten kan oppfattes, ser Håvard Rems gjendiktning ut til å fungere utmerket. Men dessverre har enkelte sanger fått et så voldsomt akkompagnement og en så kraftig stemmebruk at teksten rett og slett drukner – hvilket også står i skarp kontrast til både Leonard Cohens egne tolkninger, og til hans særegne musikalitet.
Leonard Cohen er en av det 20. århundres originale og enestående kunstnere. Kjærlighet i alle dens avskygninger er ett av hans viktigste temaer, og han har klart det helt spesielle: å vinne et stort publikum ved å forene poesi og musikk. Jeg har forståelse for at Heim og Hansen ønsker å gjøre Cohen om til teater, men jeg mener de er på villspor når de fratar hans univers den allesteds nærværende og gripende melankolien som utgjør en så viktig dimensjon i hans kunstnerskap.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen fredag 18, september 2015

Publisert: 21.09.15 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Teaterkonsert

Teaterkonsert

"Dance me to the end of love" med Marit Adeleide Andreassen og Espen Beranek Holm 

Foto L-P Lorentz