home

Nyskapende «Hedda Gabler»

Dramaten gjester Nationaltheatret, Malersalen: «Hedda Gabler»

Av Henrik Ibsen
Oversatt av Klas Östergren
Regi: Anna Pettersson
Scenografi: Anna Pettersson og Jan Lundberg
Kostymer: Jan Lundberg
Filmfotograf: Klas Hjertberg, Dallas Motion Agency
På scenen: Electra Hallman
I videoprojeksjoner: Mattis Herman Nyquist, Kim Haugen, Eindride Eidsvold
Et samarbeid mellom Dramaten og Nationaltheatret

Dramatens «Hedda Gabler» er en meget innsiktsfull og utforskende «dekonstruksjon».

Hele tre ulike tolkninger av «Hedda Gabler» på årets Ibsen-festival: Visjoner Teater, som med sin versjon nettopp vant den portugisiske Almada-festivalens Ærespris, samt Teater Innlandet, står for de to forholdsvis klassiske norske produksjonene, mens Dramaten, som for øvrig har samarbeidet med Nationaltheatret om oppsetningen, gjestet Malersalen i helgen med sin «Hedda Gabler», beskrevet som «en visuellt experimentell dekonstruktion av ett av Ibsens klassiske verk».
I 1998 spilte regissør Anna Pettersson selv tittelrollen i Ragnar Lyths «Hedda» på Stockholm Stadsteater, og det er nærliggende å tro at hennes egne erfaringer med tittelrollen har påvirket konseptet bak hennes «Hedda Gabler»: Anna Petterssons utgangspunkt er en ung skuespillerinnes opplevelse og tolkning av Ibsens mest sammensatte kvinneportrett.
Anna Petterssons «Hedda Gabler» utspiller seg på flere plan: i bunnen ligger Ibsens klassiske tekst, mens neste plan gir innsikt i Heddas forestillingsverden som skuespilleren trekker oss inn i. Regissøren sier selv at hun synes det er «mycket interessant … att bygga et spänningsfält mellan skådespelaren og karaktären», slik at skuespilleren også «blir synlig på scenen».
Mens vi inntar plassene våre, står Hedda i Electra Hallmans skikkelse til
venstre på Malersalens scene. Bak henne et stort videolerret som viser en elegant borgerlig salong fra 1890-årene der det sitter tre herrer henslengt.
Hedda er iført en moteriktig grønn kjole fra samme tid, hun har en kunstferdig oppsatt frisyre, og både kroppsspråk og mimikk er konsentrert og anspent. Gjennom hele forestillingen kommuniserer hun med oss tilskuere både med blikket og med mimikken: Hun legger ikke skjul på at hun er Electra Hallman som spiller Hedda.
Uten å si et ord går hun over scenen, bort til en hylle der hun griper tak i en fjernkontroll. Brått forsvinner de tre herrene. Videoprojeksjonen skifter: nå hersker det kaos i salongen - klær er slengt utover møblene og på gulvet står halvtomme endevendte kofferter.
Electra Hallman er den eneste som er fysisk til stede på scenen. Tre norske skuespillere, Mattis Herman Nyquist (Jørgen Tesman), Kim Haugen (assessor Brack) og Eindride Eidsvold (Ejlert Løvborg) spiller mennene som avgjør Heddas skjebne, men de er bare videoprojeksjoner, og med sin fjernkontroll skrur Hedda dem av og på etter ønske. Dagens «likestilte» frigjorte kvinner behersker også teknikken, men Electra Hallman skal tolke Hedda: Uansett hvor gjerne skuespillerinnen – som en moderne kvinne – ønsker å beseire og ta hevn over mennene i Heddas liv, er hun bundet til å spille mot de tre nordmennene, og de holder seg trofast til stykket Ibsen har skrevet. Hedda forakter disse mennene som uansett hvor tåpelig de ter seg – i hennes fantasi fester og drikker de seg fra sans og samling - likevel beholder makten. Det eneste de verdsetter hos henne, er hennes «kvinnelighet», det vil si hennes seksuelle tiltrekningskraft og hennes evne til å få barn. Og litt etter litt går hennes verden ubønnhørlig i oppløsning, og ender i totalt mørke. 
Anna Pettersons «dekonstruksjon» utspiller seg på flere plan, og nettopp det gjør den til spennende og utfordrende teater som utvider vår forståelse av Ibsens tidsbundne skildring av den tragiske skjebnen til en overklassekvinne fra 1890-årene. Men samtidig kan menn, også i dag, ha avgjørende makt over «frigjorte» kvinner – i en kommentar til Electra Hallmans spill sier Eindride Eidsvold (Ejlert Løvborg) at hvis hun dyrker samspillet mellom dem, vil han foreslå henne til rollen som «Frøken Julie» der han skal spille Jean!
Electra Hallman har både scenisk nærvær og utstråling i dobbeltrollen som skuespiller og Hedda. Hennes samspill med Mattis Herman Nyquist (Tesman), Kim Haugen (assessor Brack) og Eindride Eidsvold (Løvborg), de tre nordmennene hun visstnok aldri i det virkelige liv har innøvd replikkene sammen med, fungerer utmerket. Videoprojeksjonene både utvider vår mediebevissthet og er en utforskning av dagens scenekunst.
Kort sagt – en meget severdig «Hedda Gabler».

Denne anmeldelsen sto i Klassekmapen mandag 19. september

Publisert: 21.09.16 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Hedda Gabler

Hedda Gabler

Hedda (Electra Hallman)

Foto: Sören Vilks