home

Ikke så lett å forstå

Vega Scene: «Goliat»

Av Maria Tryti Vennerød
Regi; Katinka Rydin Berge
Scenografi/kostyme: Even Børsum
Med: Kai Remlov, Herman Bernhoft, Line Heie Hallem, Hege Aga Edelsteen

Det er ikke lett å skjønne hvor Maria Tryti Vennerød vil hen med "Goliat", men selve forestillingen er på mange måter en morsom fortelling om vanskelige familieforhold.

Hausmansgate er blitt et kultursentrum. Her finner vi Grusomhetens Teater, kulturkirken Jakob, Hausmania og nå Vega Scene.  Lørdag åpnet det nye teatret med urpremiere på «Goliat», skrevet for anledningen av dramatiker Maria Tryti Vennerød. I «Goliat» bygger Tryti Vennerød videre på Bibelens myte om den onde og sterke Goliat, og den gode, men svake David som til slutt likevel vinner kampen mellom dem.
Med bare to benker, en på hver side av scenen, er Even Børsums scenografi enkel og spartansk fri for rekvisitter, men alle stykkets fire personer entrer scenen bærende på flere menneskestore ansiktsløse grå tøydukker som følger dem gjennom forestillingen.  Den yngste av de fire (Line Heie Hallem) går ned scenens tre-fire trappetrinn, og vendt mot publikum framfører hun et dunkelt dikt om onde kråker som river øynene ut av gråhvite lam. Det er stykkets prolog.
Hege Aga Edelsteen spiller stykkets andre kvinne, Borgny, og har en stor hvit ball på magen for å vise at hun er gravid. Hun skal feire 50 års-dagen med sine to sønner, David (Kai Remlov), og Goliat (Herman Bernhoft) – sistnevnte har ikke besøkt moren på lenge. Borgnys ennå ikke fødte datter, Anette som nettopp har lest kråkediktet, er også med på feiringen. David er den yngste broren, og Kai Remlov er såpass mye eldre enn Herman Bernhofts Goliat at jeg først trodde han var barnefaren. Men noen far finnes ikke her, stykket handler om det destruktive forholdet mellom på den ene siden moren og Goliat, som hun alltid har ment var et monster, og på den andre Goliat og David: ingen av dem kan glemme den gangen tolvåringen Goliat og kompisene hans gikk løs på lillebroren David som med ordene sine «slyngde mot dei med full/kraft/sylskarpt/sjøl om han var krøpling» og dermed vant kampen. Ikke så lett å skjønne hvordan….
50-års feiringen får et katastrofalt forløp: følelsene tar overhånd, og i løpet av kort tid – forestillinger varer bare litt over en time – har Goliat drept David, moren forgiftet Goliat som mot alle odds overlever fordi han har en «stor kropp», og den nyfødte Anette blitt reddet av Goliat i siste øyeblikk når moren av ren barmhjertighet har tatt kvelertak på spebarnet så det skal slippe Livet. Men så dør moren plutselig, og freden senker seg endelig over scenen. Når moren er borte, kan Goliat vise seg som en god omsorgsperson for lillesøsteren, og hun kryper trygg og smilende opp på fanget til storebror.
Vega Scenes kunstneriske ledere er skuespiller Hege Aga Edelsteen og regissør og produsent Katinka Rydin Berge, som i 2008 etablerte Kompani Camping med visjonen om «utfra politiske og filosofiske problemstillinger …  å lage uredd scenekunst» for samtiden». Og på Vega Scene vil de satse på nyskrevet dramatikk «som stiller aktuelle spørsmål, som treffer både i hjertet og i hodet». Søskenrivalisering er et evig aktuelt tema, men det er ikke så lett å skjønne hva Maria Tryti Vennerød vil si oss med denne underlige fabelen – mener hun at bare foreldrene forsvinner er barna sikret en god oppvekst? Etter å ha sett hennes første stykke «Meir» (2002) skrev jeg at hun gjerne tar «utgangspunkt i en tilsynelatende realistisk situasjon, men hennes scenespråk er i slekt med både surrealistisk og absurd teater».
Dette gjelder også «Goliat», men den litt uforståelige voldsomme handlingen til tross har ensemblet i Katinka Rydin Berges regi klart å lage en på mange måter morsom, ofte vittig fortelling om vanskelige familieforhold. Med en tvetydig og sarkastisk Kai Remlov i spissen, får de fire skuespillerne fram både alvoret og humoren i replikkene, og musikk-akkompagnementet, i hovedsak klassiske svisker, understreker temaets allmennhet.
Til tross for en temmelig uklar tekst, har Vega Scene klart å lage en brukbar åpningsforestilling. Nå har Sveriges nasjonalteater Dramaten kjøpt stykket, og det skal bli interessant å få vite hvordan Maria Tryti Vennerøds blodige drama tolkes der.

Publisert: 05.12.18 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
"Goliat"

"Goliat"

Hele ensemblet: fra venstre David (Kai Remlov), Goliat (Herman Bernhoft) og moren Borgny (Hege Aga Edelsteen). Foran midt på scenen: Anette (Line Heie Hallem)

Foto Anne Valeur